fredag 28 september 2007

Akuttandläkare finns inte

Käre värld. Min dåliga tand har gjrot så jävla ont idag. På morgonen var det rätt ont men inte döden, så jag ringde tandläkaren som jag vanligtvis går till och fick en tid om tre veckor. Men på kvällen började jag undra om jag ens skulle klara kvällen och ringde till sjukvårdsupplysningen för att höra var det finns akuttandläkare. Svaret jag fick var ganska fascinerande.

Det finns inga akuttandläkare att gå till på kvällen. Man kan, om man vill besöka en akuttandläkare, beställa en tid under en telefontid och sedan gå dit på den utsatta tiden och betala storkovan på sin förbeställda akuttid. Är det bara jag som tycker att detta är helt absurt?
Sjukvårdsupplysningskvinnan sa "ingen dör av en tand, man kan ta en alvedon. Du avgör ju själv, antingen lägger du ut flera tusenlappar eller så kostar det tio kronor för en tablett".
Oj vad det kändes som om hon tog mig på allvar. Jag hade iofs inte sagt vad problemet var men när hon sa sådär började jag självklart att gråta och snyftade fram att man "kan ju inte ta en alvedon mot en tand som ramlat sönder" "vadå, ramlat sönder?" frågade kvinnan i luren och jag förklarade hela historien med att tanden var rotfylld och blev påkörd och har varit sönder ett tag men jag ville inte gå till tandläkare eftersom jag hade ont i ansiktet och så vidare. Svaret blev "Ja, man förväntar sig ju att folk går till tandläkaren innan tänderna börjar ramla sönder. Man får ta hand om tänderna själv också, är den så trasig kanske du kan dra den själv? Du gör som du själv vill".

"Världens bästa sjukvård" my ass.. jag vägrar att tro att alla i-länder resonerar som vi tydligen gör här i Sverige, "ingen dör av en tand, därför finns det ingen akuttandvård".

1 kommentar:

Anonym sa...

Nej, men på sjukvårdsupplysningen jobbar bara de minst kompetenta, de empatilösa och de rena bitcharna. Det är ett krav för att få börja där.

Helt sanslöst!