onsdag 26 september 2007

Otryggt

Tydligen så är denna stadsdel som jag bor i Sveriges mest otrygga område. Stadsdelsförvaltningen har skickat ut en representant som tycker att de har ju gjort mycket, men hon kan inte tänka ut vad som skulle kunna göras mer. Då har jag några förslag här, lagom till månadsskiftet, att driva igenom snabbas möjligt.

1. Sluta bygg dessa jävla gångtunnlar. Jag vet inte hur många gånger jag har hört talas om folk som rånats, misshandlats, antastats eller våldtagits i en gångtunnel. Gångtunnlar är livsfarliga och det spelar ingen roll hur många hål man gör i taket, ingen i bilarna på den hårt trafikerade vägen (det måste den ju vara, annars finns det ju verkligen ingen anledning) märker ett överfall i gångtunneln ändå. Det måste väl bara billigare och bättre på alla sätt att bygga en övergång över vägen istället. Eller, jag vet ju förstås inte det... jag bara gissar. Risken finns ju självklart då att folk slänger saker på bilarna, men av två onda ting måste väl detta vara bättre.
2. Lys upp trottoarerna. Sätt inte bara ut kameror, om det är mörkt kan de ändå inte få något på bild och dessutom vet inte förövare om dessa då det är mörkt. Speciellt i den här stadsdelen kantas trottoaren av massa och åter massa parkerade bilar. Vissa är väldigt höga, ibland känns det som om man går i en tunnel i mörkret även på trottoaren. Lys upp, underifrån och ovanifrån.
3. Subventionera taxiresor efter ett visst klockslag som ska gå till och från vissa högriskområden. Låt taxiförarna göra lika agressiv reklam som svarttaxiförarna, låt dem komma in på krogen och whatever och göra reklam för sin taxi som står där utanför. Jag lovar att jag skulle ha tagit taxi oftare om en taxichaufför kom och knackade mig på axeln fem i tre och frågade om jag inte skulle åka taxi hem istället för att gå eller gå långt till busshållplatsen.
4. Tillverka Malmö Stads Överfallslarm och skicka ut det till hushåll eller sälj det billigt. Jag vet att det ser illa ut vid första anblicken om ett sådant skulle finnas, men vid andra, tredje och fjärde anblicken ser det inte så jävla illa ut. Här är en stad som är rädd om sina medborgare och vill att de ska vara trygga, även om kanske inget någonsin händer.
5. Patrullerande poliser istället för pikébussar som cirkulerar. Jag skulle i alla fall känna mig mycket tryggare ifall det fanns en polis alldeles där på trottoaren med mig istället förbisvischandes i en pikébuss.
6. Kameror med skyltar som är stora som lyder "här sitter en kamera, den sitter DÄR, DÄR är den", som det är nu märker man ju inte "alla kameror" som sitter överallt, och förövaren ser ingen kamera och blir inte bortskrämd.
7. Ha inte sopställe två mil från porten så man måste gå igenom mörkret för att bli av med kattsanden på kvällen. Det måste gå att lösa det på något annat sätt. Otäckt.

Sen finns det lite andra metoder, som inopererande gps-sändare på våldsverkare och våldtäktsmän, men det kanske kränker den där kära integriteten. Det vill vi ju inte.

Inga kommentarer: