tisdag 2 oktober 2007

Om du har ögoninflammation...

Det senaste i hetsjakten mot tjocka och andra som inte ser ut som normen är att alla som kommer till sjukhuset i Malmö och Lund ska vägas. Jajamensan. Har man stukat handen, då ska man vägas. Har man nageltrång, då ska man vägas. Ett sår som behöver sys - vägas.
Orsaken då? Jo, man menar att det kan vara skillnaden i behandlningen på en person som är undernärd jämfört med en "normal" samt en person som är överviktig jämfört med en "normal". Har ingen ögon i skallen? Man kan väl se istället för att utsätta folk för denna förnedrande ritual.
Sen ska även sägas att det finns folk som väger 150 kg som är undernärda därför att de har levt på mat som inte är närorik under en längre period. Inte fan säger vågen något om det. Det finns även folk som väger mycket lite som inte alls behöver vara undernärda, bara byggda så. Men det vet ju inte vågen.

Gud så dumt. Så idiotiskt.
Jag brukar inte vara särskilt tjorvig med folk men om jag måste åka in till sjukhus och någon kräver detta av mig så tänker jag i sten vägra. Då får jag åka hem och dö ifall det är viktigare för dem att passa in mig i ett värdefack än att på ett någorlunda vetenskapligt sett se till det verkliga problemet.

Denna sak stod i en artikel i Metro som inte var större än en kvarts sida. Det finns antagligen något krux med detta, annars skulle det ha smällts upp större (kan man ju hoppas).

Inga kommentarer: