söndag 1 juni 2008

Crazyness


Jag vet C, jag vet fan inte vad det är för konstig värld jag har här i min lilla stadsdel. Möllan i Malmö är ju känt för att vara lite speciellt... det är en salig blandning av white trash, studenter, invandrare, galningar, hemlösa, medelklass och turister här. Men jag håller inte med om att det är dålig ordning här... det må vara mycket skräp efter fredags- och lördagskvällar, men var fan är det inte det? Vi har iaf ingen McDonalds här (vid Triangeln men det är inte riktigt Möllan). Jag tror att den skulle vandaliseras av de "politiskt aktiva ungdomarna".


Jag var på en annan ICA, men fortfarande Möllan, imorse. Jag står i kö (av någon anledning är det alltid där det händer grejer) en gubbe kommer fram och ställer sig bredvid tjejen som står bakom mig i kön. Jag ser det i ögonvrån och tänker att det kanske är hennes pappa eller nåt, men han ser bra sliten ut.

Jag hör att han mumlar något på arabiska eller något liknande språk, tjejen tittar på honom, säger "va?" och han fortsätter mumla. "Nej, du får ställa dig i kön som alla andra" säger tjejen och mannen ställer sig istället bredvid mig, börjar vifta med sina varor och mumlar något på något konstigt språk.

Nu inser jag att jag känner igen honom, en annan gång när jag var och handlade började han mumla på personen bakom mig också. Hon sa "va" upprepade gånger och sa seda "ja, om du bara har det där kan du gå före mig". Han gick före och hon sa "men du måste förstå att jag förstår inte vad du säger om du pratar arabiska, du måste prata svenska för att folk ska förstå dig". Han förstod mycket väl vad hon sa, det kändes iaf som det men han tog ingen notis om henne.

Nå, tillbaka till min situation: han mumlade bredvid mig, viftade med varorna, jag vände mig om och tittade på tjejen bakom som skakade på huvudet.

"Nej, KÖN" sa jag och pekade bakåt. Han viftade lite mer med sin enda vara (men jag hade för fan också bara en vara och kön var inkl. honom tre pers lång) "Du får ju ställa dig längst bak i kön" sa jag igen och då såg man hur hela kroppspråket på honom sjönk ihop och han mumlade något som jag gissar var osnällt och ställde sig efter tjejen som stod efter mig. Jag nickade lite till tjejen bakom, betalade och gick hem. Galenskapen. Å denna galenskap.

Inga kommentarer: