lördag 28 juni 2008

Fahren sie bitte

Det är ett åkande utan dess like för mig just nu. Det är väl iofs det som är poänge med ledighet men jag börjar bli lite trött på att sitta och se landskap svischa förbi utanför fönstret. Igår vid den här tiden (halv 12) var jag kanske i norra Värmland. I förrgår vid den här tiden var jag på Juånäs. I onsdags vid den här tiden var jag i Duved och hälsade på Hanna och dagen före det åter i Juånäs.
Jag har alltså transporterat mig själv en herrans massa mil den här senaste veckan och börjar bli lite trött på det nu. Det ska bli skönt att vara hemma ett tag, även om det kommer att bli hemskt tomt eftersom inte katterna är där. Rätt vad det är orkar jag inte vara hemma utan katterna och åker någonstans där deras frånvaro inte är så uppenbar. Ja veit int.
Igår körde jag. Körde och körde och körde. Folk är idioter på sommarvägar. Speciellt ni med mercor. Nej, jag är inte fördomsfull, jag är sanningsenlig. Far och andra med mer vana av väg har ibland talat om hur merca-ägare är märkliga i trafiken. Jag har fnyst och påpekat det fördomsfulla i det som de sagt, men igår blev jag motbevisad. I små och stora incidenter var mercor inblandade och i alla fall handlade det om att de skulle komma fram snabbare och mer effektivt än någon annan.
Kronexemplet är detta: Jag ligger på en smal norrlandsväg bakom en traktor. Jag har precis kommit ikapp traktorn, kört ut en bit och konstaterat att omkörning inte är aktuellt just nu pga alla krökar och kurvor. Plötsligt kommer det en svart glänsande merca och kör om mig i en väldig fart. Jag fattade inte var han/hon höll på med eftersom det inte fanns några möjligheter att köra om traktorn då vägen var så omöjlig. Då tränger han/hon sig in MELLAN MIG OCH TRAKTORN. Som om det vore hans/hennes rättighet på något sätt. Som om jag ligger bakom den där jävla traktorn för mitt eget höga nöjes skull och inte har några intentioner att köra om. Jävla pucko. Jag må köra en Volvo S60 som på inget sätt ju säkert kan mäta sig med din fina svarta Mercedes, men du ska då fan inte tro att jag har planerat en biltur bakom en traktor (uppe i röven på densamma vill jag erkänna) för mitt eget höga nöjes skull.
Idiot.
Folk är ytterst märkliga i trafiken och sorgligt nog måste jag erkänna att märkligast av alla är cyklisterna. Det vill säga jag själv och mina likar. Jag noterade några cyklister som cyklade oroväckande bekymmersfritt och vingligt vid sidan av vägen. Det var ett gäng unga tjejer som verkade vara på väg till shoppingen eller något liknande. Jag hade dem i blickfånget hela tiden då jag tyckte att det verkade lurigt med den här bekymmerslösheten.
Mycket riktigt bestämde sig på ett nyck alla cyklisterna i gruppen för att hastigt svänga ut i vägen och korsa denna på ett övergånsställe. För gångtrafikanter. Utan att ens se sig om eller ens vända ett öga mot bilen som stannat för dem.
Ni hade inte företräde och en oerhört viktig skyldighet att se er om innan ni cyklar rakt ut i vägen. För att inte tala om att det inte är ok att cykla på ett övergångsställe.

Galningar. Nå, man får vara glad att man lever.

Nu är jag på Hallandsåsen... man får se hur bra anslutning jag har till mobilt internet här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är en CIRKUS att leva bland andra människor. Gud bevare oss alla.