onsdag 25 mars 2009

Galet

Lycklig i hågen såg jag att det är planerat för en lag om alkolås redan nästa år. Fantastiskt!
Döm dock om min besvikelse när jag läser att det är bara en del av de rattonyktra som kommer att bli tvingade till att införskaffa denna grunka, nämligen de som redan har blivit dömda och kanske kört ihjäl någon. Dessutom anges något luddigt om att läkare kan få ange folk som de misstänker kan tänkas vara alkoholister.
Jag undrar jag hur det kommer att bli med den saken.
Jag kan inte fatta att inte regeringen finner att det finns vinster i att helt enkelt tvinga bilister att förse sina bilar med alkolås.
När man tänker på att folk körs ihjäl eller skadas allvarligt av rattonyktra varje himla dag så fattar jag inte att det inte helt enkelt lagstiftas bort. Vad kan kostnaden vara för staten att till och med finansiera? Jag har ingen aning om hur många bilar som finns i det här landet och det är klart att det kommer att kosta en god slant. Men det kommer också att SPARA en mycket god slant och en hel del lidande ifall det helt enkelt bestäms att sådana ska finnas på alla bilar, befintliga som nyproducerat.
Det finns en teknisk lösning för att eliminera en av dödsorsakerna i vårt land, och den används inte! Helt galet.
Tänk om någon skulle uppfinna något som eliminerade en annan stor orsak till dödsfall eller skador, säg cancer, och att det inte bestämdes att detta skulle användas hädanefter? Det är ju unheard of.
Galet.

Inga kommentarer: