onsdag 22 april 2009

Det sparas

Jag kommer alltså inte att få fortsätta på min nuvarande tjänst, det är nu klart.
Mitt arbetslag ska klara sig på en färre. Jag avundas dem inte. Jag kan inte se hur det ska gå.
Jag blir så jävla irriterad på kommunerna. VARFÖR kan de inte se att de bara skjuter problemen framför sig om de drar ner på en redan hårt ansatt lärarkår? Löneutvecklingen nästa år, för dem som har ynnesten att stanna kvar kommer dessutom i min kommun (där jag jobbar alltså) bara vara EN (1) futtig procent. Det är ingenting. Har lärarna skött sig dåligt undrar man då? Nej.
I alla fall inte de lärare som jag har i min närhet. De stretar på och gör det som bör göras plus lika mycket till. Allt för att elevernas undervisning så långt som det bara är mänskligt möjligt ska individanpassas.
Det ska alltså sparas på lärare vilket kommer att leda till... ja vad tror ni? Knappast bättre studieresultat, fler godkända i kärnämnena, mindre mobbing eller bättre hälsa bland eleverna. Något helt annat kommer det leda till. Det kommer att leda till fler socialbidragstagare (lärare likväl som deras utgångna elever som får ett examensintyg oavsett om de har godkänt eller ej och som inte kommer att få i närheten så mycket stöd som de behöver och har RÄTT TILL), en otryggare skola, svårare läge för elever med extra behov, svårare för högpresterande att nå sin fulla potential och en väldigt, väldigt missnöjd lärarkår.
Läget före denna spariver var inte direkt så att varje lärare hade ett par för många kollegor utan snarare så att det alltid och överallt saknas resurser i form av personal i skolorna.
Och det gör mig missmodig och trött. Jag har jobbat röven av mig denna termin, jag visste att jag bara hade en termin och att jag var tvungen att visa framfötterna för att få stanna. Jag har visat framfötterna. Jag har fantamig visat hela frambenen och lite till, ändå får jag inte jobba kvar!
Duglighet och flitighet har ingenting med någonting att göra. "Här följes LAS slaviskt" borde det stå ovanför dörren till varje kommunal instans, för gudarna ska veta att ingen annan gör det.

Inga kommentarer: