onsdag 6 maj 2009

Festligt

Jag jobbar i ett arbetslag där en av mina kollegor nu lämnat oss och gått på mammaledighet. Hon gick i förra veckan och var då högeligen gravid. Idag när jag stod och gav mig själv kaffe i caféet hörde jag en kvinna bakom mig "Jag trodde du hade fött redan!".
Jag vänder mig om, säger "va?" och personen tittar på mig och upprepar sig.
"Nu tar du nog fel på person" säger jag och vänder mig tillbaka till mitt kaffe.
"Oj, jag ber om ursäkt" säger kvinnan, jag vänder mig om, ler med ett leende som antagligen såg allt annat än äkta ut (antagligen förskräckligt) och vänder mig snabbt tillbaka till kafferiet igen.
"Jag ber så hemskt mycket om ursäkt" ropar hon efter mig, men nu orkar jag inte titta på henne. Jag bara nickar med ryggen vänd mot henne och går min väg. Litegrann tänker jag att jag vill gå hem, mycketgrann tänker jag att jag måste ha en felfungerande spegel hemma för tydligen ser jag ut som om jag vore gravid i nionde månaden.
Mest av allt tänker jag att jag inte vill träffa en endaste människa till idag. Men det verkar inte vara ett alternativ.

1 kommentar:

Chaldea sa...

Klart du inte gör! Folk ser fel.