måndag 22 juni 2009

Messmör och fisk

När jag bodde hemma i Jämtland brukade jag alltid ondgöra mig över Sveriges Radio Jämtlands futtiga rapportering om allt som jag tyckte var ocoolt. Först gjorde jag det nog för att jag var tramsig och inte visste bättre, sen blev jag tonåring och tyckte bara att städer var coolt. Sen flyttade jag.
Sen dess har jag inte lyssnat på Radio Jämtland och inte känt något sug efter det heller. Men så kom det till mitt öra att Sveriges Radio Jämtland faktiskt hade kommit på en mycket snitsig idé. Min systers svåger, alltså, brorsan till den karl som hon gift sig med (systern till de två bröderna och jag gick i samma klass från ettan till studenten och var de bästa vänner) är med i en serie med rapporteringar från sin semester. Nu är de i Falkenberg hos just syster och (min) svåger så jag tänkte att jag skulle lyssna. Jag hittade rätt ljudfil och letade efter rätt inslag. Först stannade jag upp för jag hörde en telefonintervju.
Men nej, det kunde inte vara rätt. Nej, intervjun (i nyhetssändningen) handlade om en man som hade fiskat en fisk på 11 kg.
I shit you not.
Nyheterna rapporterade om en man som hade fått upp en fisk på 11 kg. Telefonintervjun varade i flera minuter. En oändligt lång radiotid.
Jag reflekterade lite över detta och gick sedan vidare.
En ny telefonintervju. Var det rätt? Jag lyssnade noga och kom fram till: nej. Det var inte rätt.
Den här telefonintervjun (som visserligen inte var i nyheterna men i gengäld ännu längre) handlade om Messmör. Vad exakt det handlade om gällande detta finfina pålägg vete gudarna, men en gubbe uttalade sig om Messmör, intervjuad av radiomannen, i flera minuter.
Jag samlade mig och mindes plötsligt ganska tydligt varför jag inte brukade uppskatta Radio Jämtland.
Men så kom räddningen.
Systers svåger kom i etern och berättade om hur de hade slagit världsrekord genom att klara av Ullared och Ikea under bara en förmiddag. Storslaget.
Plötsligt dök även syskonens mamma upp i intervjun. G-B kallad. Hon var också ute på semester, motorcykelburen sådan.
Mycket spännande.
Dock: detta gästspel av dessa eminenta människor kunde dock inte uppväga att Radio Jämtland verkar vara sorgligt mycket likadant som när jag flyttade för x antal år sedan.
Tur att jag inte behöver lyssna på Radio Jämtland för att höra de fina reflektionerna från familjen G.
Bra folk.

1 kommentar:

Yster sa...

Ja just ja. De var kändisar i somras!