onsdag 1 juli 2009

Luft och smoothies

Detta är nu helt enastående fantastiskt. Min oskuld när det gäller kontakt med a-kassa och allt runt omkring är nu ett minne blott och jag börjar redan känna av lite hyperventilation och allmänna magsmärtor.
Det är nämligen så, har jag fått veta, att jag behöver ett arbetsgivarintyg från alla arbetsplatser där jag har jobbat under de senaste 12 månaderna. Frid och fröjd kan man då tänka, det är väl bara en formalitet.
Nej.
Jag har inte fått min semesterersättning (ferielön). Varför är en gåta. Alla andra som jobbar inom kommunen och som kommer att ha kvar sina anställningar fick ut dessa pengar och dessa dagar uträknade redan i juni. Inte jag av någon anledning. Jag får mina i juli, därför att "så gör vi med folk som slutar".
Jaha. Sparka på dem lite mer, när de ändå ligger ner.
Detta har orsakat ett stort hål i min ekonomi, men det är ett problem som jag har löst.
Vad som däremot irriterar mig något alldeles enormt är detta:
Eftersom denna formalitet krånglar med mig just nu hävdar lönekontoret att de omöjligt kan se hur många feriedagar jag har jobbat in och hur mycket ersättning i kronor detta har genererat. Trots att denna uträkning rimligtvis måste ske datoriserat och omedelbart då jag slutade min tjänst (den 10 juni) så är min ferieersättning av någon anledning INTE uträknad och oåtkomlig för mänskligt öga.
Hävdar lönekontoret.
Därför kan jag inte få något arbetsgivarintyg ifyllt förrän tidigast augusti. Dessutom gäller detta: "Det finns 15 andra lärare i din situation, så du ska inte tro att DU kan få snabba svar".
Det är strålande.
Jag kan inte förstå det.

Alla dessa siffror måste ju nu vara uträknade sen länge sedan eftersom det snart var en månad sedan jag slutade. Varför vill de vänta en månad längre med just mig och alla andra som slutat med att betala ut den sista ersättningen? Vill de inte bli av med mig i systemet? Gudarna ska veta att det gick snabbt som bara fan att radera alla mina inlogg här på bygget. Det är ju f.ö. som det ska vara.
För mig är detta en gåta. Men jag får väl finna mig i det och vänta med att kunna sätta hjulen i rullning för a-kassa.
Jag lever ju på luft och smoothies i vanliga fall, det finns inget som säger att jag inte skulle klara det framåt sensommaren heller.

Inga kommentarer: