fredag 8 augusti 2008

Pissdag

Idag är jag mycket irriterad. Mycket mycket irriterad. Varför vet jag inte riktigt.
Det kan ha att göra med att SMHI om, och om, och om, och om igen varnar för dåligt väder och en markant temperatursänkning. Så jag anpassar mig efter det och klär mig i långa kläder.
Men vad SMHI menar med markant kan man ju fråga för det verkar inte betyda det som jag har lärt mig.
Det är varmt och klibbigt och fullkomligt vindstilla. Inga affärer eller caféer verkar vilja slösa några pengar på luftkonditionering och det är varmt, varmt, varmt.
Jag svettas som en gnu. Det måste vara något fel på mig. Det rinner från tinningarna och under den här luggen som jag har klippt... my god! Hur kunde jag vara så jävla dum så jag klippte lugg mitt i sommaren?
Kommer det en vind så är den stenhård och rakt emot så man ser ut som en 12-åring med mittbena på luggen istället.
Varför kan det inte vara SVALT i luften för? Varför måste det vara så jävla klibbigt och jävligt?

Ovanpå allt detta så går ju folk som idioter. Flanera verkar vara tillbaka på modet. Men det är inte det flanera som man lärde sig var inne under 1890-talet, nu handlar det istället om att gå, 3,4 kanske 5 eller 6 personer i bredd. Dessa personer ska gärna vingla från sida till sida, ha tre meter breda kroppar och gärna släpa på minst en barnvagn var, VID SIDAN AV KROPPEN.
För bästa effekt ska dessa halvdussin personer som åmar sig fram i 0,01km/h gärna också ha skrikande ungar i trotsåldern som antingen vill kuta omkring och cirkulera framför fötterna på alla andra som försöker ta sig fram ELLER som sätter sig och vrålskriker mitt på vägen med föräldrar som försöker muta med glass eller presenter.
På det temat vill jag hänvisa till den här krönikan som jag tyckte var oerhört bra.
Självklart dock var det någon som kommenterade och menade att ALLA VUXNA har ett ansvar att uppfostra barn och om man inte säger till ett barn som precis har fått glass av sina föräldrar att man egentligen inte ska ta för sig mer än man behöver är man bara feg och är mer rädd för att stöta sig med föräldrarna.
Det där tror jag inte ett dugg på.
Jag har inte valt att skaffa några ungar, väljer jag att skaffa barn så tänker jag se det som min och pappans främsta uppgift att göra folk av denna unge, jag kommer definitivt inte vänta mig att någon annan ska lägga sig i uppfostran av ovan nämnda unge.

Nu är det iaf OS-invigning. Tack gode gud för det.

Inga kommentarer: