söndag 15 februari 2009

Idioter i trafiken

Med tanke på det här.
Nyss såg jag ett program på någon av Discoverykanalerna om olycksplatsutredare. En olycka var särskilt hjärtskärande och jag blev så jävla förbannad att jag fick tårar i ögonen.
En pickup och en vanlig personbil hade kört ihop i en kurva någonstans ute på landet i USA. Först på olycksplatsen var en läkare, återvändande från volontärarbete i Afrika och det var en faslig tur för den skadade personen som hade blivit slängd ur pickupen var ganska illa däran. Sen kom en polis och polisen och läkaren hjälpte den skadade mannen.
Polisen hade blockerat vägen före kurvan med sin bil med påslagna ljus och folk stannade och fick vänta.
Men så kom det ett pucko som inte tyckte att han behövde vänta. Han hade en kvalitetsdag med sig själv, åkte och drack rikliga mängder alkohol och hade inga planer på att stanna och speciellt inte att stanna där polisen var. Så han ökade farten till 145 km/h och körde runt polisavspärrningarna och in i kurvan. Väl där körde han rakt in i den välta bilen som i sin tur snurrade några varv till och landade på den skadade mannen och dödade honom. Polismannen och läkaren träffades båda av den framrusande bilen. Läkaren dog och polismannen fick allvarliga skador. Puckot som tyckte att det var helt ok att sätta sig i bilen trots att han hade 3 ggr den tillåtna nivån av alkohol i blodet, fortsatte fram och körde in i en annan bil som stod still vid vägkanden. Han fick en smäll i huvudet och började blöda näsblod. Bråkade med polisen och ambulanspersonal för att de var så störiga och stoppade honom när han var ute och körde men blev placerad i förvar och senare dömd för två mord, rattonykterhet, att kört för fort och misshandel. Han fick 20 år. Inte en dag för långt, snarare kanske lite för kort.

Jag HATAR folk som kör som idioter. Jag HATAR folk som DRICKER OCH KÖR. Det är den mest själviska gärning man kan göra. Det handlar verkligen om att göra sin bil till ett vapen och spela rysk roulette med andra människors liv.
Jag HATAR folk som är puckade och försöker fly från polisen. Fy fan!

Apropå puckon i trafiken, jag var själv med om en inte så rolig incident i fredags. Glad i hågen gick jag på bussen hem i fredags efter jobbet. Jag satte med på en nedfällbar stol som inte var i körriktningen utan åt sidan, utan möjlighet att hålla i sig eller ta emot sig. Helt plötsligt tvärnitar bussen och jag hör "Sicken idiot" från chauffören. Men det hjälper inte mig så mycket för jag flyger i golvet med världens fart och slår mig ganska mycket överallt. Ondast fick jag i skuldran som gick emot en mans stålhättade kängor. Knät blev lite skrubbat och höften blev ond. Otrevligt. Någon hade alltså ansett sig ha rätt att köra rakt ut i vägen, mitt framför en stor buss där sannolikheten att folk inte är fastspända eller står upp faktiskt är ganska stor. Det är en sak att vara tvungen att tvärnita i en bil där man sitter fastspänd, en helt annan att tvärnita med en stor dragspelsbuss där folk kanske inte ens kan hålla i sig.
Jävla idiotiska puckoidiot. Vissa av de som kör bil i den här stan kör som ena riktiga idioter och har bara sig själv och att komma fram i tankarna. Alla sådana människor förtjänar att själva känna på hur det känns att hamna i deras väg, för det är inte speciellt kul.
Stort tack till mannen som hivade upp mig på fötter som om jag var gjord av en fjäder. Det var snällt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Amen!

Anonym sa...

De som kört onyckter borde få vara med på en obduktion där de obducerar ett offer som blivit påkört, medan de beskriver alla detaljer.

Låt dem se på tills de kräks tarmarna ur sig. Och tvinga dem se videon nån gång i veckan under hela fängelsevistelsen.