måndag 29 oktober 2007

Jakt

Varför får jag inga mail? Jag har tråkigt. Varför händer ingenting i världen? Kan ingenting HÄNDA någon gång? Kan inte en hög politiker göra något stendumt eller nåt annat roligt men ändå harmlöst. Sist jag gnällde såhär över att inget hände flög flygplan in i höga hus i NY och det är ju dåliga händelser. Det vill jag inte. Jag vill heller inte bli väskryckt, överfallen eller våldtagen. Nej.
Istället vill jag att något skoj ska hända, speciellt eftersom jag inte gör annat än att kolla tidningar på internet varvat med tv-nyheter. I bakgrunden står radion på och där är det nyheter hela tiden känns det som. Det kanske är något fel på mig? Varför kollar jag så mycket nyheter? Varför MÅSTE jag göra det? Informationsberoende. Man kanske skulle sluta använda internet och förbjuda nyhetssändning i en vecka. Men hu.. bara tanken gör mig helt svettig. Nej. Sånt ska vi inte ha.

Jag har varit lite i panik idag. Jag har ett väldigt regelbundet behov av Marabous Dubbelnougat. Det spelar ingen roll hur mycket jag försöker avvänja mig med godis, den där rackarn finns alltid kvar. Ungefär tre gånger i veckan måste jag ha en dubbelnougat och när det börjar närma sig tiden för behovet börjar jag känna det i hela kroppen. I förrgår var en sån dag, då var det dags. Så jag gick till affären. Där fanns det ingen dubbelnougat. Jaha, tänkte jag. ICA:n här är rätt värdelös, någon kanske hade glömt att beställa eller så hade de glömt att ta ut den. Nå. Igår var således behovet ganska stort. Nu måste ju ICA ha fått ut sina dubbelnougat från lagret, så inkompetenta kan de ju inte vara. Men se på fan, där fanns ingen. Jag tänkte att jag kan ju lika gärna promenera de 300 meterna till Pressbyrån och köpa där. Men nej, ej heller där fanns någon. Jag tittade in på videouthyraren bredvid ICA... ingen dubbelnougat.
Lite skakad minns jag att det inte var särskilt länge sedan som De bestämde att Knasens dagar var räknade. Det är traumatiskt och jag har inte riktigt hämtat mig än. De verkar vara idioter och kan således lika gärna även slopa den goda dubbelnougaten.
Behöver jag säga att jag har sovit dåligt inatt?
Så idag, nere på stan med massor av tobaks- och små godiskioskar. Där måste de ju finnas, det kan ju vara så att en liten kiosk hade ett stort bestånd som de ej sålt av. Men icke... ingenstans hittade jag någon dubbelnougat. Nu börjar jag undra på riktigt, kan det vara så att någon hittat nån idiotisk fluga eller nåt och alla dubbelnougater har dragits in? Jag var tvungen att fråga och stegade fram till kassanissen på Pressbyrån på Gustaf Adolfs torg och begärde besked. Han gick och kollade och noterade det gapande hålet där dubbelnougat brukar vara, mellan äckliga Japp och någorlunda Daim. Pressbyråkillen blev lika förvånad som jag och gissade på att det kanske hade något med tillverkningen att göra. Gissa? Vad är det? Vem ska veta om inte försäljningsställena? Modfälld och uppgiven gick jag mot hemmet och tänkte att jag kunde väl släntra in på Hemköp, där har de inte så mycket godis i vanliga fall, men man kan ju aldrig veta. Tomt fack på godishyllan, modet sjönk, men där, DÄR, på ett helt otippat ställe brevid fransk nougat var två lådor med några dubbelnougat i var. Jag rafsade åt mig allihopa och kassörskan tittade frågande på mig: "Sex stycken?" Jag förklarade varför jag var så glupsk och hon blev nästan lika bestört som jag. Vi skildes åt, förenade i vår bestörtning.
Nu har jag en låda full med dubbelnougat, möjligen de sista i världen, vem vet?

Inga kommentarer: