tisdag 18 mars 2008

Kreativiteten är instängd

Oprah är som en sekt för kvinno- och själsfrågor. Hon är så jävla flummig och har sådana flummiga gäster att jag inte tål att titta på det. Nu sitter jag här hemma (efter att ha haft flera missöden på stan bestämde jag mig för att hålla mig inne idag) och väntar på cityakuten. Sista fem minuterna på Oprah tänkte jag att jag väl borde kunna stå ut med.
Någon kärring pratar om "the lower heart" och jag rynkar pannan och koncentrerar mig och fattar ingenting.
Tills en annan kvinna ställer en fråga om de cystor hon har på äggstockarna. Hon har flera och kan man ta bort dem och dessutom undrar hon om de hämmar viktnedgång.
Kvinnan tittar på henne och svarar att man kan operera om man vill, om de stör. Men hon vill att kvinnan som ställde frågan ska veta att cystor egentligen är kreativitet som inte har blivit född ännu. De finns där som en tillgång i livet och man måste tänka på att släppa ut kreativiteten så försvinner dem. "Kändes det som om det träffade rätt?" Kvinnan som ställde frågan började nästan gråta. Varför vet jag inte, antagligen för att hon alltid har drömt om att måla eller sjunga eller dansa eller fan vet.
"We have to take care of our lower heart" säger kvinnan och Oprah ekar: "lower heart, yes".
Men gud.

Inga kommentarer: