söndag 30 mars 2008

Morgonen efter tidsomställningen

Trött. Sur. Less.
Jag vaknade imorse av att det var tidigare än hjärnan orkade med. Inom mitt huvud var klockan 10 i fem, men på klockan stod det 10 i sex.
Så jag gick upp, tröttare och mer irriterad på länge.
Jaha, fortfarande ganska mörkt ja, jamen det var ju fint. Tack så mycket för att jag har blivit bestulen på morgonljus.
Sminkar mig och går till bussen, väl där ställer jag mig och väntar bakom en kvinna. När bussen kommer går hon INTE PÅ utan verkar stå och vänta på bättre tider. Irritationen är total. Så småningom går hon på, men då har hon väntat in alla människor... fan vet varför.
Alla tidningar skriver om samma oitressanta saker, MFF, tyskan i Arboga, något tråkigt reportage om någon tråkig grupp och om SKOLKET som har ökat. SKOLKANDE heter det. Det heter inte "tänket" utan "tänkandet", på samma sätt heter det inte "skolket" utan "skolkande" och för övrigt: varför ska det stå om det i tidningen? Vad bryr sig vanligt folk om det? Folk som inte har ungar i gymnasiet eller som inte jobbar där själva? Den enda anledningen till att det står i tidningen är för att hobby-förståsigpåare ska stå och oj:a sig över den förfallande ungdomen idag. Oj oj oj.
Bussen sniglar sig fram, folk kommer på men jag ger dem mördarblicken ifall de så mycket som sneglar på platsen bredvid mig. Väl i Arlöv tänker jag att nu är det ju bara några minuter kvar men så kommer det, hör nu här, en TRAKTOR på vägen ut framför oss. Varför i helvete är den där då? Vem fan ska ut med traktorn och lägga den i 20 framför en buss i linjetrafik, helt säkert full med morgonpendlare. VEM?
Fy fan.
När jag ÄNTLIGEN kommer fram tänker jag mig att jag ska gömma mig här inne med ett glas mjölk och ett digestivekex. Kexen är slut, mjölken är gammal och det är redan massa folk här som vill prata och vara trevliga.
Varför?

Inga kommentarer: