torsdag 11 december 2008

Årets viktigaste händelse

Jag krystar, krystar och krystar och kan ändå inte, hur mycket jag än anstränger mig, bry mig om detta. Jag vill inget veta. Jag är inte intresserad. Vid gud, jag kunde inte vara mindre intresserad om jag så verkligen gick in för det.
Men ändå.
Ändå peppras jag med rapporteringen om detta och alla kringhändelser i tid och otid och i alla jävla forum och kanaler jag kan råka stöta på. Förutom SVT. Tack gode gud för SVT. Om vinnaren annonseras i Aktuellt eller Rapport säger jag upp tv-licensen på stående fot.
JAG VILL INTE VETA, JAG BRYR MIG INTE!
Katrin vadhonnuheter har hoppat på den här karusellen och verkar ha gjort sig ett namn med vadhonnuheter. Hon uttalar sig i tid och otid, jag vet inte riktigt varför men om jag har förstått det rätt genom skygglapparna skriver hon en blogg om skiten och uttalar sig på TV400 då och då?
"Men ignorera det då" säger några "läs inte om det då för guds skull" säger andra.
Det gör jag inte heller. Men om man lägger ihop alla tecken som jag fått mig till livs genom rubriker och löp som formligen tvångsmatats mig så tror jag de övergår alla tecken jag frivilligt förtärt i Millenniumtriologin.
Alla pratar om detta. Alla tidningar skriver om det. Alla internetsidor intresserar sig för detta och alla bloggar skriver om det.
Till och med jag.
Men det är en vädjan till de svenska medierna att sluta vara så enfaldigt enkelspåriga och enformiga. Vore det inte för er överdrivna bevakning skulle inte hälften av alla rosaklädda fjortisar bry sig och de kanske till och med skulle ha något som liknade ett aktivt och givande liv.

Som jag har förtstått det är det en tjej och en kille som ska avgöra det hela idag. Båda ser ut att vara ca 17 år gamla.
Man kan ju tänka att finalen i sig skulle kunna fylla någon typ av funktion som avslut för eländet. Men icke. Fortfarande hör man ju talas om förra, förrförra och förrförrförra årets deltagare och vinnare. Man hör talas om varför man inte hör talas om vinnarna och deltagarna poppar upp som svampar med egna fanklubbar på melodifestivalen och andra evenemang.
Kan man aldrig slippa undan den här fördummande idén?
Det börjar väl säkert snart om igen.

Snart ska TV4 på bästa sändningstid visa hur överviktiga unga flickor och pojkar blir förnedrade i TV för att de har fräckheten att ha en dröm. Svenska folket bänkar sig. I alla fall om man får tro alla medier i landet.

Jag ska aktivt försöka att undvika skiten. År, efter år, efter år.

Inga kommentarer: