fredag 14 december 2007

Skiter i

Nyss var jag på ICA och skulle hämta ut ett paket. Tvåa i kön hamnade jag bakom en man som verkade ha stått där ett tag. Vi väntade och väntade. När man står i en kö är inte tiden normal, den är inte som den är till exempel på tåget, utan i en kö är tre minuter en evighet. I denna kö stod jag i två, möjligen tre evigheter innan mannen bakom disken dök upp med en macka i munnen. "Man är ju tvungen att äta lunch" sa mannen med munnen full av bröd.
Mannen framför mig var inte vänligt sinnad. Han började uttrycka förvåning över servicegraden på stället och för att göra saken värre hade han ett klagoärende från början. Han hade köpt en massa frimärken, några inrikes och några utrikes, och han hade fått fel. Han visste inte vad han hade betalat för men han visste att han inte hade fått de som han bett om.
Han frågade mannen i kassan vad han hade betalat för. Mannen svarade att han inte hade någon aning och kunden blev irriterad för att det inte var någon ordning där. Då blev mannen bakom disken mycket irriterad och började prata om hur många paket de hade att ta hand om och hur många kunder som de expiderade och allt i sådant. Kunden meddelade att det inte var hans problem, snäste något mer och gick. Sen var det min tur.
Mannen bakom kassan kunde inte sluta prata om hur folk klagade, att han hade blivit hotad och kallad rasist, om hur jobbiga folk kunde vara och så vidare. Under denna tid gjorde han inga ansatser att gå och hämta mitt paket. Kön bakom mig var nu mycket lång och jag började undra över mannens mentala hälsa. Jag höll med med lämpliga "mm"-ljud och sen var han precis på väg att hämta paketet. Han stannade upp och vände tillbaka och sa "är det inte märkligt, man tycker att man kan klaga hur mycket som helst. Ärligt, är det inte konstigt"
Då började mitt redan förstörda humör helt tappa fotfästet och jag sa "jasså ärligt? Ärligt skiter jag i vilket. Jag vill bara ha mitt paket"
"Ja just ja" sa mannen bakom disken och gick och hämtade det. Han kanske ollade på det bakom hyllorna, jag vet inte. Men återigen, jag skiter i vilket.
Jag har också jobbat inom serviceyrken och jag är inte speciellt intresserad av att bygga en karriär inom dessa. Det finns bara en sak jag är sämre på än att vara trevlig mot otrevliga personer och det är att städa.
Jag fick sparken från mitt förra och förhoppningsvis sista städjobb.
Det känns bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Konstig, konstig upplevelse... riktigt kul med han som gnällde på att folk gnällde!